Regulament
REGULAMENT pentru atragerea cadrelor didactice și cercetătorilor asociați și instituirea programului de granturi Visiting@UPT
Capitolul I
Dispoziții generale
Art. 1. Prezentul regulament a fost elaborat pe baza prevederilor din:
- Legea nr. 199/2023 – Legea învățământului superior, cu modificările și competările ulterioare
- Ordinul Ministrului Finanţelor Publice nr. 1.792/2002 pentru aprobarea Normelor metodologice privind angajarea, lichidarea, ordonanţarea şi plata cheltuielilor instituţiilor publice, precum şi organizarea, evidenţa şi raportarea angajamentelor bugetare şi legale, cu modificările şi completările ulterioare
- Carta Universităţii Politehnica Timişoara
- Planul strategic al Universității Politehnica Timișoara de dezvoltare instituțională
- Alte reglementări legale specifice
Art. 2. (1) Universitatea Politehnica din Timişoara (UPT) este o universitate de cercetare avansată și educație, fiind consacrată ca o instituție de învățământ superior cu tradiție și recunoaștere în plan național și internațional. Misiunea asumată a acesteia, o constituie formarea profesională superioară, generarea de cercetare și inovare de calitate superioară la nivel național și internațional, precum și contribuția determinantă la dezvoltarea modernă și sustenabilă în plan local, regional sau național.
(2) Prin strategia de internaționalizare, UPT și-a definit preocuparea pentru implementarea noilor tendințe în domeniul internaționalizării identificate în cadrul directivelor și politicilor europene din domeniul învățământului superior. Astfel, pe de o parte dezvoltarea dimensiunii internaționale a universității contribuie la creșterea vizibilității acesteia și conduce la îmbunătățirea compatibilității programelor de studii și parteneriatelor cu alte universități de prestigiu respectiv mediul economic.
Art. 3. (1) Obiectivul principal al prezentului regulament este de a stabili cadrul general de introducere și desfășurare a programului intitulat Visiting@UPT, program destinat pentru atragerea din străinătate a unor cadre didactice universitare şi cercetători cu valoare recunoscută în domeniu, în calitate de cadre didactice universitare asociate invitate (visiting professors) sau cercetători asociați invitați (visiting researchers).
(2) Scopul acestei inițiative este de a stimula schimbul de cunoștințe, dezvoltarea de parteneriate durabile și consolidarea internaționalizării mediului universitar, în vederea susținerii programelor de studii din UPT, prin atragerea de cadre didactice universitare și specialiști din cercetare pentru susținerea de cursuri, traininguri și/sau workshop-uri dedicate adaptării ofertei și conținutul programelor de studii la noile tehnologii implementate în industrie și administație, respectiv pentru a crește capabilitatea de cercetare-inovare-transfer tehnologic. Totodată resursele umane atrase asigură posibilitatea de continuare a activității în condițiile de fluctuație a personalului. Atragerea unor cercetători cu reputație internațională recunoscută, va contribui la îmbunătățirea producției științifice și stimularea și dezvoltarea propunerilor de proiecte de cercetare bazate pe idei inovatoare, care vor putea fi susținute prin implicarea unor echipe comune și a unei infrastructuri extinse de cercetare.
(3) Programul Visiting@UPT se adresează în mod direct celor zece facultăți și departamentelor din cadrul Universității Politehnica Timișoara.
Capitolul II
Descrierea programului Visiting@UPT
Art. 4. (1) Programul de granturi Visiting@UPT are două componente și anume:
- Visiting professor – în care aplicantul este cadru didactic universitar la o universitate din străinătate, având o activitate remarcabilă/recunoscută pe plan internațional;
- Visiting researcher – în care aplicantul este cadru didactic universitar sau cercetător cu valoare profesională recunoscută în domeniu, din străinătate.
(2) Programul se aplică pentru personalul academic calificat, indiferent de cetățenie, afiliat unei instituții de învățământ acreditate și/sau unui institut de cercetare din străinătate respectiv personalului specializat în activități de cercetare angajat în mediul economic dacă experiența profesională a acestuia la nivel internațional este relevantă pentru obiectivele strategice de dezvoltare a facultății/departamentului independent din UPT.
(3) Criteriile de eligibilitate pentru aplicanți se consideră îndeplinite dacă aceștia au o vizibilitate internațională semnificativă în domeniu, care poate fi probată prin publicații ca autor și/sau coautor în reviste de specialitate și/sau proceedings-uri ale unor conferințe internaționale de prestigiu, un număr de citări semnificative a lucrărilor, conducerea unor granturi de cercetare naționale și/sau internaționale, obținerea de premii academice, deținerea calității de membri ai unor asociații profesionale în domeniul în care activează. Totodată în evaluarea eligibilității pot fi considerate realizările didactice ale candidatului, probate prin capacitatea de a dezvolta cursuri noi, coordonarea de activități studențești, organizarea de conferințe internaționale de prestigiu, școli de vară și/sau obținerea unor premii în domeniul de activitate.
Art. 5. (1) Granturile de tip Visiting@UPT se acordă pentru o perioadă de 1-3 luni. Prin perioada de o lună se înțelege o perioadă de minim 30 de zile calendaristice.
(2) În mod excepțional, în situații bine justificate, Consiliul de Administrație poate aproba ca grantul să se desfășoare pe o perioadă minimă de două săptămâni (14 zile consecutive), fără diminuarea valorii grantului, dar cu condiția obligatorie ca beneficiarul să efectueze toate activitățile prevăzute pentru tipul de grant specific precizate în capitolul IV al prezentului regulament.
(3) În fiecare an universitar, se vor acorda în funcție de resursele financiare proprii disponibile și resurselor atrase de UPT în cadrul unor programe specifice de finanțare, un număr de granturi specific de tip Visiting@UPT, fiecare având o valoare de 7500 lei/lună. Bugetul inițial alocat pentru program va lua în considerare o valoare echivalentă a unui grant Visiting@UPT cu durata de 3 luni putând fi mărit/diminuat în funcție de necesitate și disponibilitate. Bugetul va fi stabilit anual prin hotărârea Consiliului de Administrație al UPT.
(4) Granturile acordate cadrelor didactice universitare și/sau cercetătorilor din străinătate sunt acordate sub forma unei sume forfetare brute, care include toate cheltuielile aferente mobilității de predare/cercetare.
(5) Fiecare facultate din cadrul UPT (cu departamentele aferente) va putea beneficia anual de unul sau mai multe granturi alocate în limita bugetului unui grant cu durata de 3 luni, iar fiecare departament independent de un grant cu durata de 1 lună.
Art. 6. Pe durata derulării grantului Visiting@UPT, departamentul gazdă va asigura beneficiarilor un spațiu de lucru (birou) în cadrul instituției-gazdă, acces nelimitat la facilitățile oferite de UPT, acces complet la resursele electronice ale UPT, precum și crearea unui cont instituțional prenume.nume@upt.ro.
Art. 7. În perioada desfăşurării grantului Visiting@UPT, prin grija departamentelor administrati-ve, cu aprobarea Consiliului de Administrație, se poate asigura beneficiarilor cazarea gratuită în spațiile deținute de universitate.
Capitolul III
Descrierea procesului de depunere a candidaturilor și selecției în cadrul programului Visiting@UPT
Art. 8. În vederea participării la procesul de selecție candidații vor depune un dosar de candidatură la departamentul în care urmează să efectueze activitățile, care va cuprinde:
- Formular de înscriere (Anexa 1);
- Curriculum Vitae;
- Listă selectivă de publicații relevante (maxim 20);
- Document care justifică calitatea de angajat din care să rezulte funcția/gradul/titlul academic/științific deținut eliberat de instituția de proveniență;
- Propunerea de proiect (max 3 pagini) prezentată în format liber detaliind interesul pentru colaborare și beneficiile care vor rezulta pentru instituția-gazdă. Se vor avea în vedere propuneri de cursuri/propuneri de teme de cercetare, lucrări științifice prezentând – titlu, rezumat, teme, obiective, metode, rezultate vizate, bibliografie selectivă etc.
- Acord de consimțământ pentru prelucrarea datelor cu caracter personal GDPR – (Anexa 2).
Art. 9. (1) Apelurile curente de candidaturi se vor lansa de UPT, de regulă, după următorul calendar:
– Primul apel (granturi acordate pentru semestrul I sau întregul an universitar următor) – depunere continuă: 1 martie – 1 iunie;
– Al doilea apel (pentru semestrul II al anului universitar) – depunere continuă:
1 septembrie – 1 decembrie.
(2) Lansarea unor apeluri de candidaturi suplimentare sau speciale, în afara apelurilor curente definite la (1), se poate face doar cu aprobarea expresă a Consiliului de Administrație.
Art. 10. (1) Evaluarea candidaturilor la nivelul departamentelor, va fi realizată în termen de maxim 1 lună de la încheierea perioadelor de înscriere, de către consiliul de departament.
(2) Evaluarea se finalizează cu un raport al consiliului de departament (format liber) în care se vor menționa argumentele admiterii sau respingerii candidaturii după caz și rezoluția aferentă: ADMIS / RESPINS. În situația unor candidaturi multiple depuse la același departament, comisia va ține seama de numărul maxim de granturi ce pot fi alocate în limita bugetului prevăzut la Art. 5., departajarea candidaților făcându-se după performanțele științifice și academice ale acestora, reflectate în formularul de înscriere.
(3) Raportul consiliului de departament, împreună cu dosarul complet de candidatură, se înaintează prin grija directorului de departament către consiliul facultății. Decanul facultății prezintă spre validare consiliului facultății, raportul consiliului departamentului. În cazul departamentelor independente, dosarul de Visiting professor va fi validat de regulă de către consiliul facultății unde acesta își va desfășura activitatea didactică, în timp ce dosarul de Visiting researcher va fi validat de consiliul facultății cu profilul cel mai apropiat cercetătorului invitat.
(4) Raportul validat de către consiliul facultății, împreună cu dosarele complete ale candidaților, se înaintează prin grija decanului facultății, Departamentului Relații Internaționale (DRI) al UPT care îl ia în evidență și apoi îl supune aprobării Consiliului de Administrație al UPT.
Art. 11. După aprobarea de către Consiliului de Administrație al grantului beneficiarul acestuia, va înainta UPT un extras de cont și va semna un contract financiar cu UPT (Anexa 3). Plata grantului Visiting@UPT se face lunar în contul beneficiarului, în baza unei propuneri de plată întocmită la DRI și avizată de conducătorul structurii primitoare (Director de departament) prin aplicarea semnăturii Certificat în privinţa realităţii, regularităţii şi legalităţii (viza “bun de plată”). În cazul plăților externe va fi virată suma ce rezultă în urma schimbului valutar din RON în valuta în care se va face plata. Pierderile de curs valutar vor fi suportate de beneficiar. Comisioanele de transfer vor fi suportate de ambele părți implicate în tranzacție.
Capitolul IV.
Obligațiile beneficiarilor de granturi în cadrul programului Visiting@UPT
Art. 12. Fiecare beneficiar al unui grant în cadrul programului Visiting@UPT trebuie să respecte următoarele obligații generale:
- să menționeze (co)afilierea la UPT, în fiecare lucrare publicată, participare la conferințe, organizare de evenimente, depunere de proiecte sau brevete obținute pe perioada sau ca rezultat al grantului obținut;
- să notifice UPT de orice modificare a statutului profesional de la momentul participării la selecția pentru grantul Visiting@UPT și până la momentul semnării contractului financiar;
- să nu fi încheiat un alt contract de studii (de orice nivel), un contract de muncă sau orice altă înțelegere scrisă cu UPT pentru perioada cuprinsă între momentul participării la selecția pentru grantul Visiting@UPT și momentul la care grantul acordat se încheie;
- să participe activ la activitățile și evenimentele comunității academice a UPT și să susțină inițiativele academice ale departamentului gazdă;
- să înainteze directorului de departament un raport detaliat de activitate la finalul fiecărei luni din perioada acoperită de grantul Visiting@UPT (Anexa 4);
- să activeze ca “Promotor UPT” în universitățile și instituțiile de proveniență, și să prezinte programul de granturi Visting@UPT respectivelor comunități.
Art. 13. Obligațiile specifice în cazul grantului de tip Visiting professor sunt:
- să propună și susțină cel puțin o disciplină de învățământ, incluzând activitățile de curs și/sau seminar aferente, desfășurate integral pe parcursul unui semestru;
- să organizeze cel puțin o activitate academică suplimentară (curs, seminar, prelegere, masă rotundă etc.) și/sau să desfășoare activități de (co)tutorat, (co)coordonare de lucrări, editare de volume ori alte inițiative similare, în conformitate cu propunerea din dosarul de candidatură și cu prevederile contractului încheiat cu UPT;
- să desfășoare activități de cercetare în conformitate cu planul prevăzut în dosarul de candidatură și cu prevederile contractului încheiat cu UPT (după caz).
Art. 14. (1) Obligațiile specifice în cazul grantului de tip Visiting researcher sunt:
- să desfășoare activități de cercetare în conformitate cu planul prevăzut în dosarul de candidatură și cu prevederile contractului încheiat cu UPT;
- beneficiarii de granturi de cel mult 1 lună, au obligația să trimită spre publicare cel puțin 1 articol într-o revistă indexată în baza de date Web of Science, quartilele Q1 sau Q2 (în funcție de factorul de impact), care abordează subiecte în legătură cu principalele domenii de cercetare ale departamentului gazdă;
- în cazul granturilor mai mari decât 1 lună beneficiarii au obligație să trimită spre publicare cel puțin 1 articol în reviste indexate în baza de date Web of Science, încadrat în quartila Q1 (în funcție de factorul de impact), care abordează subiecte în legătură cu principalele domenii de cercetare ale departamentului gazdă.
(2) Articolele transmise spre publicare, menționate la paragraful (1) al prezentului articol trebuie să aibă cel puțin un (co)autor care este membru al departamentului gazdă. Autorul beneficiar al grantului Visiting@UPT va avea obligatoriu declarată (co)afilierea la UPT.
Capitolul V
Dispoziții finale
Art. 15. Toate facultățile și departamentele din cadrul UPT vor colabora cu departamentele administrative din cadrul UPT în ceea ce privește întregul proces de desfășurare al programului Visiting@UPT.
Astfel departamentul gazdă va face toate demersurile necesare pentru a:
- pune la dispoziţia beneficiarului grantului a unui birou în vederea desfăşurării activităţii de predare/cercetare desfășurate pe parcursul șederii acestuia în cadrul UPT;
- asigura beneficiarului de grant acces nelimitat la facilitățile UPT și departamentului gazdă, respectiv acces liber la resursele electronice ale UPT;
- crea un cont instituțional nume.prenume@upt.ro pe numele beneficiarului unui grant Visiting@UPT;
- solicită cazarea beneficiarului unui grant Visiting@UPT în regim gratuit în spațiile deținute de universitate (dacă este cazul).
Art. 16. Departamentul gazdă își însușește, prin semnătura directorului de departament, contractul financiar întocmit prin intermediul DRI de către UPT, cu beneficiarul grantului Visiting@UPT (conform Anexei 3).
Art. 17. Departamentul gazdă aprobă, prin semnătura Certificat în privinţa realităţii, regularităţii şi legalităţii a Directorului departamentului, propunerea de plată aferentă grantului Visiting@UPT, întocmită lunar de către DRI.
Art. 18. Departamentul gazdă verifică îndeplinirea obligaţiilor asumate de beneficiarul unui grant Visiting@UPT şi avizează cu sau fără observații, prin semnătura directorului de departament, raportul de activitate lunar (Anexa 4);
Art. 19. Departamentul gazdă transmite prin directorul de departament către DRI Raportul de Activitate aprobat, în vederea emiterii Certificatului de Prezenţă (Anexa 5);
Art. 20. Pentru a răspunde la contexte excepționale cu care se poate confrunta comunitatea academică internațională (război, calamități naturale, etc.), programul Visiting@UPT va include acțiuni specifice orientate spre sprijinirea beneficiarului de granturi.
Calendar selecție
Depunerea candidaturilor: 1-15 octombrie 2025
Analiza dosarelor de candidatură la nivelul consiliului departamentului: 16-22 octombrie 2025
Avizarea dosarelor selectate la nivelul consiliului facultății: 23-29 octombrie 2025
Aprobarea Consiliului de Administrație al UPT: 30 octombrie – 5 noiembrie 2025
Derularea stagiilor de predare/cercetare: 6 noiembrie 2025 – 5 decembrie 2025
Persoană de contact
Prof. Dr. ec. Claudiu ALBULESCU
Tel: +40-256-403033
E-mail: claudiu.albulescu@upt.ro