Skip to main content

Mobilități Erasmus+ de scurtă durată pentru doctoranzi

Programul Erasmus+ este un program al Uniunii Europene pentru educație, formare, tineret și sport, recunoscut pe plan mondial ca fiind cel mai amplu şi accesibil program de schimb universitar. Acesta permite studenților Universității Politehnica Timișoara să beneficieze de sprijin financiar pentru efectuarea unor mobilități de studii sau de practică.

Mobilități Erasmus+ de scurtă durată pentru doctoranzi în anul universitar 2023-2024

Eligibilitate

Doctoranzii pot desfășura mobilități de studii sau practică de scurtă durată (5-30 zile).

Număr de locuri

În anul universitar 2023-2024 sunt disponibile fonduri pentru circa 50 de mobilităţi de scurtă durată (mobilități în cadrul programelor intensive mixte sau mobilități de scurtă durată ale doctoranzilor).

Calendar selecție și destinații posibile

PROMOVARE

15.02.2024, 18:00: Prezentare online a mobilităților Erasmus+ pentru studenți (via Zoom). Înregistrare aici.

SELECȚIE:

01.01.2023 – 16.05.2024: Candidaturile se depun pe platforma Solemove. Studenții se vor loga cu user-ul prenume.nume@student.upt.ro și parola aferentă. În rubrica Outgoing students se va aplica folosind formularul Application form for outgoing student mobility și apoi la Mobility type se alege S-Study. La Application Period se alege: Mobilități Erasmus+ de scurtă durată (doctorale sau BIP). Comisia de selecție se va reuni periodic pentru a analiza candidaturile depuse.

16.05.2024 – 16.06.2024: Candidaturile se depun pe platforma  https://mobilitati.upt.ro. Instrucțiuni aici. La completarea profilului de utilizator, nu este obligatoriu să fie completată experiența profesională dacă aceasta nu există. Interviuri de selecție: 18.06.2024 – 20.06.2024. Rezultate: 21.06.2024.

Fiind vorba despre o mobilitate Erasmus+, candidatura, selecția și setul de documente (pre-mobilitate și după mobilitate) sunt similare mobilităților de lungă durată.


Destinații posibile: 

  1. COMPANII din țările participante la programe (Austria, Belgia, Cipru, Franța, Germania, Grecia, Italia, Malta, Țările de Jos, Portugalia, Spania, Danemarca, Finlanda, Islanda, Liechtenstein, Luxemburg, Norvegia, Suedia, Bulgaria, Croația, Cehia, Estonia, Ungaria, Letonia, Lituania, Polonia, Serbia, Slovacia, Slovenia, Macedonia de Nord, Turcia)
  2. UNIVERSITĂȚI:
Pași de urmat pentru alegerea universității gazdă:
1. Selectați în tabel facultatea la care sunteți înmatriculat și tipul de mobilitate pe care doriți să îl efectuați (studii sau practică).
2. Accesați site-urile universităților partenere care vă atrag și căutați oferta lor academică în limbile străine pe care le cunoașteți. Un criteriu important de selecție este compatibilitatea dintre disciplinele pe care le veți studia la UPT și cele de la universitatea gazdă. Semestrul în care se va efectua mobilitatea va fi semestrul în care compatibilitatea este cea mai bună.
3. Nu contactați universitățile partenere pentru a pune întrebări despre oferta lor academică, cazare, etc, înainte de a fi selectaţi și nominalizați de către UPT pentru programul Erasmus+! Dacă aveți întrebări despre un acord, contactați cadrul didactic coordonator din UPT (întrebări de natură academică) și/sau Departamentul Relații Internaționale al UPT la erasmus.outgoing@upt.ro (întrebări privind dosarul Erasmus, aspecte administrativ-financiare legate de mobilităţi).

Dosar de candidatură

Pentru mobilitățile în cadrul programelor intensive mixte se solicită aceleași documente ca și pentru mobilitățile de studii de lungă durată.

  • Pana in 16.05.2024:Ghid utilizare platforma Solemove, Formular de candidatură – alegeți numele universității, apoi modalitate de conectare UPT, nume de utilizator – adresa de e-mail de student UPT, parola – parola adresei de e-mail furnizate de UPT, Foaie matricolă parțială – Candidații vor încărca în platforma SoleMove captura de ecran cu situația școlară la zi, obținută din platforma student.upt.ro (numele studentului și marca trebuie să fie vizibile în captura de ecran transmisă). După încheierea perioadei de depunere a candidaturilor, Biroul Erasmus+ va obține de la secretariatele facultăților foaia matricolă parțială (situația școlară) actualizată cu notele aferente ultimei sesiuni de examen.
  • În perioada 16.05.2024 – 16.06.2024: Candidaturile se depun pe platforma  https://mobilitati.upt.ro. Instrucțiuni aici. La completarea profilului de utilizator, nu este obligatoriu să fie completată experiența profesională dacă aceasta nu există.
  • Copie atestat de cunoaștere a limbii străine în care se va efectua mobilitatea. Pe atestat se va preciza nivelul de cunoaştere a limbii respective folosind nivelurile europene ale Cadrului European Comun de Referinţă pentru Limbi Străine (CEF): A1, A2, B1, B2, C1, C2 (detalii: aici). Se acceptă atestatul de competențe lingvistice de la bacalaureat.
    • Candidații care nu au un atestat de cunoaștere a limbii în care se va derula mobilitatea (engleză, franceză sau germană) se pot înscrie la Centrul Interlingua al UPT pentru a fi evaluați:
  • Doar pentru candidații la mobilități de studii/practică care solicită bonificația la concursul de selecție pentru studenți cu oportunități reduse: adeverință de beneficiar de bursă socială eliberată de către facultate sau actele corespunzătoare obținerii unei burse sociale în UPT. Detalii privind persoanele eligibile pentru burse sociale aici (art. 13).
  • Candidații cu dublu statut (doctoranzi și asistenți) sunt rugați să contacteze personalul DRI la numărul de telefon 0256/403034 înaintea depunerii candidaturii, în vederea realizării setărilor corespunzătoare în platformă.

Cuantum bursă

Grantul Erasmus+ nu este menit să acopere toate cheltuielile legate de mobilitate, ci diferența dintre costul vieții în România și costul vieții din ţara gazdă. În timpul mobilității studentul nu poate beneficia de alte finanțări din fonduri europene (ex. POSDRU).
Valoarea bursei este:
  • Zilele de mobilitate 1-14 – 70  EUR/zi
  • Zilele de mobilitate 15-30 – 50 EUR/zi

Transport:

Pot beneficia de sprijin pentru transport următoarele categorii de studenți: studenții cu oportunități reduse; studenții din țările partenere programului Erasmus+ cu excepția Regiunilor 13 și 14. Grantul alocat pentru transport se acordă conform benzii de distanță dintre țara de origine și cea gazdă: http://ec.europa.eu/programmes/erasmus-plus/tools/distance_en.htm. Studenții care optează pentru călătoria cu mijloace de transport ecologice sunt eligibili pentru o sumă mai mare, în limita disponibilității fondurilor.

Suplimente de grant:

Unii participanți sunt eligibili pentru suplimente de grant:

  • studenții cu oportunități reduse : 100 EUR (zilele 1-14) și 150 EUR (zilele 15-30). Această sumă se primește o singură dată / perioadă.
  • studenții care nu beneficiază de sprijin pentru transport, dar optează să călătorească cu un mijloc de transport ecologic: 50 EUR ca și contribuție unică, la care se poate adăuga – dacă este relevant și în limita fondurilor disponibile – subzistența pentru maximum 4 zile adiționale

Instrucțiuni pentru studenții selectați

Studenţii selectaţi vor fi nominalizaţi de DRI la universitatea parteneră. După nominalizare, studenţii primesc de cele mai multe ori un set de instrucţiuni de la universitatea gazdă privind documentele pe care trebuie să le transmită şi termenele limită până la care acestea trebuie să le parvină. Unele universităţi nu trimit însă aceste pachete de informaţii fiecărui student în parte, ci le postează pe site-ul Departamentului lor de Relaţii Internaţionale.


Lista documentelor care se vor depune la DRI după selecţie:

  • copie carte de identitate – cartea de identitate trebuie să fie valabilă pe toată durata mobilității
  • poliță de asigurări care conține:
    • asigurare medicală
    • asigurare de accident
    • asigurare de răspundere civilă
  • learning agreement (acord de studii):
    • Formular learning agreement valabil de la 18.09.2020
    • Conţinutul LA-ului se stabileşte în urma discuţiei cu coordonatorul academic al mobilităţii şi decanul/prodecanul /promotorul de relaţii internaţionale al facultăţii (pentru studenţii de la licenţă sau masterat), respectiv conducătorul de doctorat ptr. doctoranzi. LA se listează în 1 exemplar şi se semnează de către student şi de către responsabilul menționat mai sus, după care se aduce (sau se transmite scanat pe e-mail) la Departamentul Relaţii Internaţionale, la d-ra Miriana MILOSAVLEVICI, care va obţine semnătura coordonatorului instituţional Erasmus. Iar mai departe studentul va transmite LA-ul aprobat către universitatea gazdă.
    • Nu se va semna learning agreementul înainte de susţinerea online a testului de limbă!
  • scrisoare de accept de la universitatea gazdă. Se acceptă şi documente echivalente (de ex. e-mail de confirmare)
  • extras de cont în euro – obligatoriu contul va fi deschis pe numele beneficiarului bursei
  • studenții cu oportunități reduse  (cei care beneficiază de bursă socială sau cei care ar îndeplini condițiile de obținere a unei burse sociale, dar nu și criteriile academice aferente acesteia) care doresc să beneficieze de suplimentul de gran:  o cerere adresată d-lui Prof. univ. Dr. ec. Claudiu ALBULESCU, coordonator instituţional Erasmus, la care se anexează adeverința de beneficiar de bursă socială eliberată de facultate sau setul de documente necesare pentru solicitarea bursei sociale.
  • Dacă mobilitatea se suprapune peste examenul de absolvire va fi necesară obținerea aprobării prorectorului de resort înainte de semnarea contractului financiar. Fără această aprobare mobilitatea nu se poate efectua.
  • Studenții vor notifica administratorul de mobilitate de fiecare dată când adaugă pe platformă o cerere (renunțare mobilitate, modificare perioadă/cont, etc.)

Toate documentele de mai sus – exceptând cererea de acordare a suplimentului de grant – trebuie să existe în dosar cu cel puțin o lună înainte de plecarea în mobilitate.

RESPONSABILI SEMNARE OLA LA NIVELUL ENTITĂȚILOR DIN UPT

Facultate Nume    E-mail
Școala Doctorală (pentru doctoranzi) Prof. Dr. ing. Dorin LELEA dorin.lelea@upt.ro
Arhitectură și Urbanism Conf. Dr. arh. Catalina BOCAN catalina.bocan@upt.ro
Automatică și Calculatoare Conf. Dr. ing. Ciprian-Bogdan CHIRILĂ ciprian.chirila@upt.ro
Chimie Industrială și Ingineria Mediului Conf. Dr. ing. Cornelia-Veronica MUNTEAN cornelia.muntean@upt.ro
Construcții Prof. Dr. ing. Sorin HERBAN sorin.herban@upt.ro
Inginerie Electrică și Energetică Conf. Dr. ing. Attila SIMO attila.simo@upt.ro
Electronică, Telecomunicații și Tehnologii Informaționale Ș.l. Dr. ing. Muguraș MOCOFAN muguras.mocofan@upt.ro
Inginerie din Hunedoara Conf. Dr. ing. Sorin-Aurel RAȚIU sorin.ratiu@upt.ro
Management în Producție și Transporturi Conf. Dr. ing. Ilie TĂUCEAN ilie.taucean@upt.ro
Mecanică Conf. Dr. ing. Cosmin CODREAN cosmin.codrean@upt.ro
Științe ale Comunicării Conf. Dr. Simona-Cristina ȘIMON simona.simon@upt.ro

ATENȚIE! În cazul în care un student dorește să se retragă din program, acesta va completa și transmite cererea de renunțare la mobilitate la erasmus.outgoing@upt.ro.

Înainte de plecarea în mobilitate studentul va:

  • da un test online de evaluare a competenţelor lingvistice: linkul se primeşte pe adresa de e-mail trecută în formularul de candidatură. Testul de limbă este obligatoriu şi trebuie finalizat înainte de semnarea learning agreementului.
  • depune o adeverinţă care confirmă statutul de student UPT şi că nu are mai mult de 3 restanţe înainte de plecarea în mobilitate. Studenții sunt obligați să contracteze disciplinele restante și să aibă achitate la zi taxele aferente acestora înainte de plecarea în mobilitate.
  • semna un contract financiar
  • semna declarația privind derularea mobilităților finanțate prin programele Erasmus+ și Spațiul Economic European SEE
  • primi un exemplar al ordinului de deplasare

Atenţie! Plata grantului  înainte de plecarea în mobilitate este condiţionată de predarea tuturor documentelor în timp util (cu cel puțin 1 lună înainte de plecarea în mobilitate), de primirea fondurilor de la Agenţia Naţională și de semnarea contractului financiar de către student și cei autorizați.

În timpul mobilităţii:

  • în prima săptămână a mobilităţii studentul va trimite atestatul de prezenţă care confirmă sosirea la universitatea gazdă
  • în prima lună de mobilitate se pot solicita modificări în acordul de studii (schimbarea disciplinelor trebuie justificată şi aprobată la secțiunea During the mobility)
  • studentul va urma un curs online de limbă străină dacă în urma testării lingvistice s-a considerat oportun să se aloce un astfel de curs
  • dacă este cazul: studentul poate trimite o  cerere de prelungire / reducere a duratei mobilităţii cu cel puțin 30 de zile înainte de data stipulată iniţial pentru finalizarea mobilităţii. Cererile de prelungire/reducere a duratei mobilităţii sunt analizate individual. Cererile aprobate de prelungire pot să fie cu grant sau cu 0 grant. Reducerea duratei mobilităţii va duce automat la o reducere a grantului. Durata minimă a unei mobilităţi de studii este de 2 luni.
  • Studenții vor notifica administratorul de mobilitate de fiecare dată când adaugă pe platformă o cerere (renunțare mobilitate, modificare perioadă/cont, etc.)

Listă de documente care se depun la DRI după revenirea din mobilitate:

  • Atestat de prezenţă care confirmă atât data începerii, cât şi data finalizării mobilităţii – în original. Atestatul se aduce la DRI în 5 zile de la sosirea în țară/terminarea mobilității. 
  • Transcript of records (foaie matricolă cu rezultatele obţinute la universitatea parteneră în baza căreia se va face echivalarea rezultatelor) sau learning agreement cu secțiunea „after the mobility” completată
  • Raport narativ de activitate în limba română (cel puțin o pagină A4) + un set de fotografii (max. 5 imagini, dintre care cel puţin una cu participantul la mobilitate) pentru diseminarea experienței
  • Dovezi de transport dus-întors
  • După finalizarea mobilităţii se va completa un test online de evaluare a competenţelor lingvistice și un chestionar online privind mobilitatea
  • Echivalarea rezultatelor obţinute în străinătate se va face conform Ordinului pentru aprobarea metodologiei de recunoaştere a perioadelor de studii efectuate în străinătate nr. 3223 / 8.02.2012 prin completarea procesului-verbal de echivalare de către conducerea facultăţii de origine şi transmiterea unui exemplar semnat, ştampilat şi cu număr de înregistrare la DRI.

Atenţie! Dosarul se închide după ce este completat chestionarul online (obligatoriu la finele mobilităţii) şi după ce se echivalează rezultatele academice de către Școala Doctorală.

Persoană de contact

Miriana MILOSAVLEVICI
Rectorat – Birou 107
Tel: 0256-403034
E-mail: erasmus.outgoing@upt.ro