Programul Erasmus+ este un program al Uniunii Europene pentru educație, formare, tineret și sport, recunoscut pe plan mondial ca fiind cel mai amplu şi accesibil program de schimb universitar. Acesta permite studenților Universității Politehnica Timișoara să beneficieze de sprijin financiar pentru efectuarea unor mobilități de studii sau de practică.
Mobilități Erasmus+ de scurtă durată pentru doctoranzi în anul universitar 2024-2025
Eligibilitate
Doctoranzii pot desfășura mobilități de practică de scurtă durată (5-30 zile).
Număr de locuri
În anul universitar 2024-2025 sunt disponibile fonduri pentru circa 100 de mobilităţi de scurtă durată (mobilități în cadrul programelor intensive mixte sau mobilități de scurtă durată ale doctoranzilor).
Calendar selecție și destinații posibile
- 15.02.2024, 18:00: Prezentare online a mobilităților Erasmus+ pentru studenți (via Zoom). Înregistrare aici.
- 26.02.2025, 19:00: Prezentare online a mobilităților Erasmus+ pentru studenți. Link aici.
- 06.03.2025, 18:00: Prezentare online în limba engleză a mobilităților Erasmus+ pentru studenți internaționali. Link aici.
- 06.03.2025, 19:00: Cafeneaua Q&A Erasmus+. Link aici.
- 13.03.2025, 19:00: Cafeneaua Q&A Erasmus+. Link aici.
RUNDE DE SELECȚIE
- RUNDA 1. 01.01.2023 – 16.05.2024: Candidaturile se depun pe platforma Solemove. Studenții se vor loga cu user-ul prenume.nume@student.upt.ro și parola aferentă. În rubrica Outgoing students se va aplica folosind formularul Application form for outgoing student mobility și apoi la Mobility type se alege S-Study. La Application Period se alege: Mobilități Erasmus+ de scurtă durată (doctorale sau BIP). Comisia de selecție se va reuni periodic pentru a analiza candidaturile depuse.
- RUNDA 2. 16.05.2024 – 16.06.2024: Candidaturile se depun pe platforma https://mobilitati.upt.ro. Instrucțiuni aici. La completarea profilului de utilizator, nu este obligatoriu să fie completată experiența profesională dacă aceasta nu există. Interviuri de selecție: 18.06.2024 – 20.06.2024. Rezultate: 21.06.2024.
- RUNDA 3. 30.09.2024 – 31.12.2024: Candidaturile se depun pe platforma Solemove. Studenții se vor loga cu user-ul prenume.nume@student.upt.ro și parola aferentă. În rubrica Outgoing students se va aplica folosind formularul Application form for outgoing student mobility și apoi la Mobility type se alege Traineeship. La Application Period se alege: Mobilități doctorale de scurtă durată (2024-2025). Comisia de selecție se va reuni periodic pentru a analiza candidaturile depuse. Rezultate – 11.12.2024- click aici.
- RUNDA 4. 18.01.2025 – 23.02.2025: Candidaturile se depun prin completarea următorului formular: https://ec.europa.eu/eusurvey/runner/Application_PHD_Erasmus. Interviuri de selecție: 25.02.2025 – 27.02.2025. Rezultate: 28.02.2025 – click aici. Contestații: 28.02.2025-01.03.2025. Rezultate finale (în cazul în care apar contestații): 03.03.2025.
- RUNDA 5. 29.03.2025 – 04.04.2025: Candidaturile se depun prin completarea următorului formular https://ec.europa.eu/eusurvey/runner/Application_PHD_Erasmus. Interviuri de selecție: 07.04.2025 – 08.04.2025. Rezultate: 10.04.2025 – click aici. Contestații: 11.04.2025. Rezultate finale (în cazul în care apar contestații): 14.04.2025.
- NOU! RUNDA 6. 11.04.2025 – 22.04.2025: Candidaturile se depun prin completarea următorului formular: https://ec.europa.eu/eusurvey/runner/Application_PHD_Erasmus. Interviuri de selecție: 29.04.2025 – 30.04.2025. Rezultate: 30.04.2025. Contestații: 01.05.2025 – 04.05.2025. Rezultate finale: 05.05.2025.
- Mai 2025: O nouă rundă de selecție pentru mobilități de acest tip va fi deschisă în cazul în care rămân fonduri disponibile.
- Fiind vorba despre o mobilitate Erasmus+, candidatura, selecția și setul de documente (pre-mobilitate și după mobilitate) sunt similare mobilităților de lungă durată.
- Destinații posibile:
- COMPANII din țările participante la program (Austria, Belgia, Cipru, Franța, Germania, Grecia, Italia, Malta, Țările de Jos, Portugalia, Spania, Danemarca, Finlanda, Islanda, Liechtenstein, Luxemburg, Norvegia, Suedia, Bulgaria, Croația, Cehia, Estonia, Ungaria, Letonia, Lituania, Polonia, Serbia, Slovacia, Slovenia, Macedonia de Nord, Turcia)
- UNIVERSITĂȚI:
- Partenere: listele de acorduri pot fi consultate pe pagina: https://international.upt.ro/cooperare-internationala/acorduri-erasmus/
- Non-partenere: stagii de practică se pot derula și la universități cu care UPT nu are un acord bilateral, caz în care trebuie anexată scrisoarea de accept din partea instituției gazdă la dosarul de candidatură. Detalii mai jos.
- Pași de urmat pentru alegerea universității gazdă:
- 1. Tabelul se deschide folosind adresa de e-mail și parola contului student.upt.ro.
- 2. Selectați în tabel facultatea la care sunteți înmatriculat și ciclul de studii.
- 3. Accesați site-urile universităților partenere care vă atrag și căutați oferta lor academică în limbile străine pe care le cunoașteți. Un criteriu important de selecție este compatibilitatea dintre disciplinele pe care le veți studia la UPT și cele de la universitatea gazdă. Semestrul în care se va efectua mobilitatea va fi semestrul în care compatibilitatea este cea mai bună.
- 4. Nu contactați universitățile partenere pentru a pune întrebări despre oferta lor academică, cazare, etc, înainte de a fi selectați și nominalizați de către UPT pentru programul Erasmus+! Dacă aveți întrebări despre un acord, contactați cadrul didactic coordonator din UPT (întrebări de natură academică) și/sau Departamentul Relații Internaționale al UPT la erasmus.outgoing@upt.ro (întrebări privind dosarul Erasmus, aspecte administrativ-financiare legate de mobilități).
Dosar de candidatură
Pentru mobilitățile doctorale de scurtă durată se solicită aceleași documente ca și pentru mobilitățile de studii/practică de lungă durată.
- Depunere dosare de candidatură:
- Înainte de 31.12.2024: pe platforma SoleMove: Ghid utilizare platforma Solemove, Formular de candidatură – alegeți numele universității, apoi modalitate de conectare UPT, nume de utilizator – adresa de e-mail de student UPT, parola – parola adresei de e-mail furnizate de UPT. Candidații cu dublu statut (doctoranzi și asistenți) sunt rugați să contacteze personalul DRI la numărul de telefon 0256/403034 înaintea depunerii candidaturii, în vederea realizării setărilor corespunzătoare în platformă.
- Din 01.01.2025: prin completarea următorului formular: https://ec.europa.eu/eusurvey/runner/Application_PHD_Erasmus
- Copie atestat de cunoaștere a limbii străine în care se va efectua mobilitatea. Pe atestat se va preciza nivelul de cunoaştere a limbii respective folosind nivelurile europene ale Cadrului European Comun de Referinţă pentru Limbi Străine (CEF): A1, A2, B1, B2, C1, C2 (detalii: aici). Se acceptă atestatul de competențe lingvistice de la bacalaureat.
- Candidații care nu au un atestat de cunoaștere a limbii în care se va derula mobilitatea (engleză, franceză sau germană) se pot înscrie la Centrul Interlingua al UPT pentru a fi evaluați:
- 11.01.2024: formular de înscriere
- 21.02.2024, 20.03.2024, 24.04.2024, 22.05.2024: formular de înscriere
- 21.10.2024, 11.11.2024, 09.12.2024, 10.01.2025: formular de înscriere
- 26.02.2025, 12.03.2025, 09.04.2025, 07.05.2025, 11.06.2025: formular de înscriere
- Candidații care nu au un atestat de cunoaștere a limbii în care se va derula mobilitatea (engleză, franceză sau germană) se pot înscrie la Centrul Interlingua al UPT pentru a fi evaluați:
- Doar pentru candidații la mobilități de studii/practică care solicită bonificația la concursul de selecție pentru studenți cu oportunități reduse: adeverință de beneficiar de bursă socială eliberată de către facultate sau actele corespunzătoare obținerii unei burse sociale în UPT. Detalii privind persoanele eligibile pentru burse sociale aici (art. 13).
Cuantum bursă
- Zilele de mobilitate 1-14 – 79 EUR/zi
- Zilele de mobilitate 15-30 – 56 EUR/zi
Pentru studenții cu oportunități reduse (*) :
-
- se poate aloca un grant suplimentar de 100 EUR (mobilități de cel mult 14 zile) sau 150 EUR (mobilități de 15 – 30 zile)
- sumă forfetară (calculată în funcție de distanța Timișoara – orașul de destinație) pentru sprijin transport
(*) Având în vedere prevederile Ghidului programului și contextul național, pentru proiectele de mobilitate din domeniul Universitar, un participant cu oportunități reduse este cel care se încadrează într-una sau mai multe dintre următoarele categorii:
– student care beneficiază de o bursă socială sau care se califică/întrunește condițiile pentru a beneficia de o bursă socială acordată de instituția de învățământ superior la care acesta este înmatriculat, conform Ordinului ME 6463/2023 (prin care a fost abrogat Ordinul MEN 3392/2017);
– student care este orfan de unul sau ambii părinți;
– student care provine dintr-o familie monoparentală (din motive de deces, dispariție, încarcerare a celuilalt părinte sau nerecunoaștere prin certificatul de naștere);
– student care intră în categoria „primului student din familie” (însemnând că nu deține deja o diplomă de licență, părinții săi nu au obținut o diplomă de studii universitare, dar poate avea frați/surori care sunt deja studenți la universitate / au absolvit deja o universitate);
– persoană cu dizabilitate (în care sunt incluse deficiențe fizice, mintale, intelectuale sau senzoriale) sau probleme de sănătate (în care sunt incluse boli grave, boli cronice sau orice altă situație legată de sănătatea fizică sau mintală care împiedică participarea unei persoane la program);
– persoană a cărei familie nu a realizat un venit lunar net mediu per membru de familie mai mare decât salariul de bază minim net pe economie în cele 12 luni înainte de depunerea documentelor justificative;
– persoană cu calitate de unic părinte (din motive de deces, dispariție, încarcerare a celuilalt părinte sau nerecunoaștere prin certificatul de naștere);
– persoană de etnie romă;
– persoană cu statut de refugiat.
Instrucțiuni pentru studenții selectați
Studenții selectați vor fi nominalizați de DRI la universitatea parteneră. După nominalizare, studenții primesc de cele mai multe ori un set de instrucțiuni de la universitatea gazdă privind documentele pe care trebuie să le transmită şi termenele limită până la care acestea trebuie să le parvină. Unele universități nu trimit însă aceste pachete de informații fiecărui student în parte, ci le postează pe site-ul Departamentului lor de Relaţii Internaționale.
Lista documentelor care se vor depune pe email la erasmus.outgoing@upt.ro după selecție:
- copie carte de identitate – cartea de identitate trebuie să fie valabilă pe toată durata mobilității
- poliță de asigurări care conține:
- asigurare medicală
- asigurare de accident
- asigurare de răspundere civilă
- dovada susținerii testului de limbă OLS. Linkul către acest test online de evaluare a competențelor lingvistice se primește pe adresa de e-mail trecută în formularul de candidatură. Testul de limbă este obligatoriu și trebuie finalizat înainte de semnarea learning agreement-ului. Dovada susținerii testului de limbă OLS se încarcă la rubrica „Declaration 3” pe platforma mobilități.upt.ro.
- learning agreement (acord de studii) sau training agreement (acord de practică):
- Ptr. mobilități de studii: Studenții sunt încurajați să folosească OLA (Online Learning Agreement). În cazul în care universitatea gazdă nu utilizează OLA, se va folosi următorul formular: Learning agreement. Conţinutul LA-ului se stabileşte în urma discuţiei cu conducătorul de doctorat. LA se listează în 1 exemplar, se semnează de către student şi de către directorul Școlii Doctorale, după care se aduce (sau se transmite scanat pe e-mail) la Departamentul Relaţii Internaţionale, la d-ra Miriana MILOSAVLEVICI, care va obţine semnătura coordonatorului instituţional Erasmus. Studentul va primi LA-ul aprobat de coordonatorul instituțuțional Erasmus+ de la administratorul de mobilități pentru a îl transmite către universitatea gazdă. Nu se va semna learning agreementul înainte de susţinerea online a testului de limbă (OLS)! Linkul către acest test va fi primit pe e-mail de la administratorul de mobilități.
- Ptr. mobilități de practică: Formular de training agreement. Conţinutul TA-ului se stabileşte în urma discuţiei cu coordonatorul academic al mobilităţii şi decanul/ prodecanul/promotorul de relaţii internaţionale al facultăţii în cazul studenţilor de la ciclurile de licenţă sau masterat, conducătorul de doctorat în cazul doctoranzilor, respectiv tutorele în cazul absolvenţilor. TA se listează în 3 exemplare şi se semnează de către student şi de către decanul/ prodecanul/ promotorul de relaţii internaţionale al facultăţii (în cazul studenţilor și absolvenților de la ciclurile de licenţă sau masterat), respectiv de directorul Școlii Doctorale în cazul doctoranzilor, după care se aduce la Departamentul Relaţii Internaţionale la d-ra Miriana MILOSAVLEVICI, care va obţine semnătura coordonatorului instituţional Erasmus şi va transmite TA-ul aprobat instituţiei partenere. Nu se va semna training agreement-ul înainte de susţinerea online a testului de limbă (OLS)! Linkul către test va fi primit pe e-mail de la administratorul de mobilități.
- scrisoare de accept de la universitatea gazdă. Se acceptă şi documente echivalente (de ex. e-mail de confirmare)
- extras de cont în euro – obligatoriu contul va fi deschis pe numele beneficiarului bursei
- cerere supliment de grant pentru studenții cu oportunități reduse (studenți care beneficiază de bursă socială sau care ar îndeplini condițiile de obținere a unei burse sociale, dar nu și criteriile academice aferente acesteia) și adeverința de beneficiar de bursă socială eliberată de facultate sau setul de documente necesare pentru solicitarea bursei sociale. Cererea și documentele justificative trebuie să ajungă la DRI cel târziu cu două luni înainte de începerea mobilității.
- declarație transport verde. În cazul în care studentul utilizează un mijloc de transport ecologic (tren, autobuz, bicicletă, car-sharing cu alți studenți Erasmus+), acesta poate solicita un supliment de grant. Cererea pentru suplimentul de transport verde se depune pe platforma mobilitati.upt.ro, iar la revenirea din mobilitate studenții vor trebui să prezinte dovezile călătoriei dus-întors cu mijloace de transport sustenabile (bilete, bonuri, etc.).
Toate documentele de mai sus – exceptând cererea de acordare a suplimentului de grant – trebuie să existe în dosar cu cel puțin o lună înainte de plecarea în mobilitate.
RESPONSABILI SEMNARE LEARNING AGREEMENT LA NIVELUL ENTITĂȚILOR DIN UPT
Facultate | Nume | |
Școala Doctorală (pentru doctoranzi) | Prof. Dr. ing. Dorin LELEA | dorin.lelea@upt.ro |
ATENȚIE! În cazul în care un student dorește să se retragă din program, acesta va completa și transmite cererea de renunțare la mobilitate la erasmus.outgoing@upt.ro.
Înainte de plecarea în mobilitate studentul va:
- semna un contract financiar
- primi un exemplar al ordinului de deplasare:
- Cererea de ordin de deplasare se întocmește după ce contractul financiar este aprobat.
- Participantul la mobilitate primește cererea de OD, o semnează și returnează documentul în format pdf.
- După emiterea ordinului de deplasare de către DRI, studentul va primi ordinul de deplasare de la administratorul de mobilitate.
Atenţie! Plata grantului înainte de plecarea în mobilitate este condiționată de predarea tuturor documentelor în timp util (cu cel puțin 1 lună înainte de plecarea în mobilitate), de primirea fondurilor de la Agenţia Naţională și de semnarea contractului financiar de către student și cei autorizați.
În timpul mobilității:
- în prima lună de mobilitate se pot solicita modificări în acordul de studii (schimbarea disciplinelor trebuie justificată şi aprobată la secțiunea During the mobility)
- studentul va urma un curs online de limbă străină dacă în urma testării lingvistice s-a considerat oportun să se aloce un astfel de curs
Listă de documente care se depun la DRI după revenirea din mobilitate:
- Atestat de prezenţă care confirmă atât data începerii, cât şi data finalizării mobilităţii. Atestatul se aduce în original la DRI în 5 zile de la sosirea în țară/terminarea mobilității.
- Mobilitate de studii: Transcript of records (foaie matricolă cu rezultatele obţinute la universitatea parteneră în baza căreia se va face echivalarea rezultatelor) sau learning agreement cu secțiunea „after the mobility” completată
- Mobilitate de practică: Transcript of work / learning agreement cu secțiunea „after the mobility” completată
- Raport narativ de activitate în limba română (cel puțin o pagină A4) + un set de fotografii (max. 5 imagini, dintre care cel puţin una cu participantul la mobilitate) pentru diseminarea experienței – opțional, sau la solicitarea expresă a administratorului de mobilități
- Dovezi de transport dus-întors
- După finalizarea mobilităţii se va completa un test online de evaluare a competenţelor lingvistice și un chestionar online privind mobilitatea
- Echivalarea rezultatelor obţinute în străinătate se va face conform Ordinului pentru aprobarea metodologiei de recunoaştere a perioadelor de studii efectuate în străinătate nr. 3223 / 8.02.2012 prin completarea procesului-verbal de echivalare de către conducerea facultăţii de origine şi transmiterea unui exemplar semnat, ştampilat şi cu număr de înregistrare la DRI.
Atenţie! Dosarul se închide după ce este completat chestionarul online (obligatoriu la finele mobilității) și după ce se echivalează rezultatele academice de către Școala Doctorală.